Předtím, teď, potom

 

Karel Adamus, Darina Alster, Matěj Frank, Milan Guštar, Martin Klimeš , Lenka

Klodová, František Kowolowski, Milan Maur, Marian Palla, Martin Plitz, Arnold

Reinthaler, Jasmin Schaitl a William Bilwa Costa,Tomáš Skalík, Miloš Šejn, Jiří Šigut,

Julie Štybnarová, Robert Vlasák

 

20.9. - 20.10. 2015

Gottfrei, Bludný kámen / Matiční dům, Galerie Cella, Alžbětinská zahrada a Hovorny.

 

Vernisáž - neděle 20. září 2015 od 17 hodin, Gottfrei, Krnovská 13 v Opavě

Výstavu zahájí Martin Klimeš, kurátor výstavy

 

Součástí vernisáže bude ozvučení partitury založené na časové interpretaci plánů bývalého

plynojemu Gong v Ostravě Martinem Janíčkem a Ivanem Bierhanzlem. V době zahájení

proběhne tělová performance Matěje Franka.

 

Název výstavy "Předtím, teď, potom" napovídá o tématu nekonečných hranic pravidel času,

která určují jedinečný rámec naší přítomnosti, pravdy, hodnot, našeho pobývání a existování

a především toho, co přesahuje konečnost našich rozměrů a možností. Výstava patří mezi

koncepční, kurátorský typ výstav, kterým Bludný kámen navazuje na své velké výstavní

projekty uskutečněné v minulých letech. Jmenujme alespoň výstavu k poctě osobnosti Johna

Cage - "Na houby / for John Cage", výstavu zaměřující se na nahé tělo, erotiku a intimitu

tělesného prožívání "Body varu" nebo výstavu "Vy troubo!", která zhodnotila přínos Jiřího

Koláře československému umění. 

 

Výstava "Předtím, teď, potom" reflektuje čas jako společensko-kulturní fenomén. Výstava se

zaměřuje na postihnutí času z hlediska osobní historie, z hlediska existenciálního prožívání,

z hlediska biologické a genderové determinace, z hlediska historie rodu, rodiny atd. Výstava

představí čas jako abstratkní fyzikální jednotku, ale také jako hledisko praktického fungování

člověka. Výstava bude zkoumat a demonstrovat vztah člověka a času jako kvality, která

určuje plynutí, historii, vznik i zánik. Něco bylo předtím, něco je teď a něco bude potom.

Záleží na úhlu pohledu, kde nasměřujeme těžiště našeho promýšlení a prožívání skutečnosti

my.

 

Výstava se uskutečňuje na 5 místech v Opavě. Většinou se nejedná o tradiční výstavní

prostory, ale naopak o místa, která si nesou významy svých původních nevýstavních účelů a

často bývají obdařeny nejrůznjěšími půvaby, zvláštnostmi, nezvyklou atmosférou, zkrátka

mají svůj genius loci a to je kvalita, která nás zajímá. Všechna místa, na nichž se výstava

prezentuje, vytvoří jistý časový rozměr, který bude nutno přijmout, aby návštěvník prošel

celou výstavou. Časem je tedy tématizován i návštěvníkův způsob vnímání výstavy.

 

Výstava "Předtím, teď, potom" je zorganizována na pozadí připomenutí činnosti Bludného

kamene, který letos již dvacátým rokem fouká vítr do plachet lodím převážejícím současné

umění. Bludný kámen vyzval řadu jedinců, spolků a organizací, aby v době trvání výstavy

sami zorganizovali pod egidou výzvy „TIME 20yearsBK“ veřejné nebo i soukromé události,

akce s tématem plynutí času k podpoře úsilí Bludného kamene. Tak se výstava "Předtím,

teď, potom" stává součástí dalších souvislostí, nezřídka mezinárodních, o nichž jsou

podrobnější informace uvedeny na webových stránkách Bludného kamene.

 

Doprovodný program

 

Pohyby-zvuky-prostory

 

čtvrtek 24.9.

Problém temporality v performančním umění: Přednáška Františka Kowolowského na

Slezské univerzitě v Opavě

 

pátek 25.9. , Matiční dům, Matiční 2, Opava

Se zvukem

 

od 21:00 do 22:00

Venku i uvnitř, uvnitř i venku. Přenos zvukového prostředí, proměny souvislostí. Poslouchání

ticha, vnímání zvuků. Čtení deníkových záznamů Martina Klimeše souvisejících se zvukovou

krajinou. Živý zvukový přenos z kláštera v Oseku, http://frontiers-of-solitude.org/nabidka-

studijniho-pobytu

 

od 22:00 do 22:30,

PremEdice Radioateliéru Český rozhlas, Vltava pro Bludný kámen, veřejný poslech -

rádiových vln - premiéry čistě akusmatické kompozice portugalské autorky Sary Pinheiro

zkoumající kvality 3 různých zvukových objektů umístěných do pomyslného akustického

prostoru dvou reproduktorů. Konceptuální zvukové dílo reflektující prostor času a paměti, čas

zaznamenaný, veřejný, intimní. Poslech rádiových vl se uskutečníé za přítomnosti autorky.

 

30.9.  Gottfrei, Krnovská 13, Opava

Experimentální dvojkoncert: Clara de Asis a Jakub Frank (F, CZE) 

Koncert dvou mladých hráčů na preparované elektrické kytary. Jiné zvuky, zpětné vazby,

nové možnosti hry - poklepem, údery, třením, paličkami i smyčcem, v každém případě bude

kytara většinou doby hraní ležet na stole. Po sólových vystoupeních obou hráčů uslyšíme

jejich vzájemnou improvizaci.

 

6.10., 19:00, Bludný kámen / Matiční dům, Matiční 2, Opava

Performance Julo Fujaka a koncert NE:BO:DAJ

DUCageHAMP

prelnutie dvoch kusov zdanlivého ticha (4´33´) a zdanlivej sochy (Sculpture musicale) v jednej

performakcii Jula Fujaka & spol. s predhovorom...

NE:BO:DAJ (Jana Ambrózová - spev, husle; Julo Fujak - klavír, spev; Andrej Pleštinský - taliansky

bajan)

Koncert plný vlastných piesní a komprovizácií i skladieb od súčasných slovenských či českých

skladateľov (M. Adamčiak, P. Machajdík, M. Burlas, I. Acher, J. B. Kladivo a i.) s fotokulisami v

pozadí...

 

13.10., 17:00, Matiční dům

Přednáška z pravidelného cyklu (Sebe)projekce: Tomáš Skalík / Mezi sochou, objektem,

vymezením, akcí a pohybem

 

15.10., 19:00, Matiční dům

Dvojkoncert  postjazzové hudby: BERGLJOT a MURAL (CZE, SWE, AUS)

 

20.10. 17:00, Bludný kámen-Matiční Dům

Křest publikace XX let Bludného kamene

 

20.10. 19:00, Gottfrei

Tara Transitory / one.man.nation: trans gender electromusic

Tara Transitory aka One Man Nations je experimentální hudebnice, nomád, se zázemím v

médiích a sound artu. Je trans a hrdě se k tomu hlásí. Její živá vystoupení jsou divoká show,

sice vzdálená běžným klubovým tancovačkám, ale vládnoucí duchem sounáležitosti a

nekonformního hudebního večírku.

 

21.10. 19:00, Bludný kámen / Matiční dům

Den po té / Ryuzo Fukuhara a Martin Kûchen

Ryuzo Fukuhara a Martin Küchen – zvukově-pohybová performance. Ryuzo je japonsky

tanečník, performer – představí tanec buto, který v sobě snoubí japonskou tradici a

současnou dobu. Martin Küchen je švédský saxofonista hrající na svůj nástroj jakkoli, ale

především jinak, než bývá zvykem. Jejich improvizační vystoupení bude nezvyklé, nápadité,

jiskřivé, emocionální, klidné i dramatické.

 

 
Více článků...